کد خبر: ۹۳۰۱۳۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱

فیلم| ترکیه یک ماده بسیار مقاوم برای پوشش پهپادهایش معرفی کرد

ماده کامپوزیتی جدید که توسط پژوهشگران ترک معرفی شده است می‌تواند به عنوان پوشش محافظ پهپاد‌ها در برابر تسلیحات لیزری عمل کند.
فیلم| ترکیه یک ماده بسیار مقاوم برای پوشش پهپادهایش معرفی کرد
آفتاب‌‌نیوز :

دانشمندان دانشگاه اینونو مالاتیا ترکیه ماده کامپوزیتی با مقاومت فوق العاده در برابر گرما را توسعه داده اند که پتانسیل استفاده برای محافظت از هواگرد‌ها در برابر تسلیحات لیزری را ارائه می‌کند.

یلیز توپتاش و مورات توپتاش، دانشمندان ترک، اشاره داشته اند که این ماده دو برابر سبک‌تر از آب است و می‌تواند در برابر دمای ۲۶۰۰ درجه سلسیوس مقاومت کند.

این سطح از مقاومت با پوشش وسایلی که باید ورود دوباره به اتسمفر زمین داشته باشند و با گرمای فوق العاده زیاد به واسطه سرعت‌های بالا مواجه می‌شوند، برابری می‌کند.

اصل انهدام هدف توسط تسلیحات لیزری این گونه است که دمای یک نقطه را به چنان سطح بالایی می‌رسانند که هدف قابلیت عملیاتی خود را از دست می‌دهد.

ماده کامپوزیتی جدید که توسط پژوهشگران ترکیه‌ای معرفی شده است حاوی بور، نانوذرات و اکسید‌های فلزی برای مقاومت در برابر حرارت و خوردگی است.

چگالی این ماده کمتر از آب است که یکی از نگرانی‌های اصلی برای استفاده در هواگرد‌ها را از بین می‌برد: وزن.

نگرانی دیگر شامل شکنندگی می‌شود، زیرا هواگرد‌ها به طور معمول نیروی جی بالا را تجربه می‌کنند و در معرض سطوح تنش و استرس قابل توجهی قرار دارند.

برای رسیدگی به این مساله، یلیز توپتاش به این نکته اشاره داشته است که ماده کامپوزیتی جدید شکنندگی کمتری نسبت به هواژل (آئروژل) دارد.

هواژل مقاومت بالا در برابر گرما و چگالی فوق العاده کم را ارائه می‌کند، اما به دلیل شکنندگی کارایی لازم را در این زمینه ندارند.

با این وجود، آزمایش‌های ساختاری باید روی بدنه هواگردی که با این ماده جدید پوشش داده شده است، انجام شود تا رفتار آن در قالب این نقش بررسی شود.

این ماده افزون بر قابلیت استفاده در هواگرد‌های با و بدون سرنشین، در‌های جدیدی را می‌تواند در زمینه‌های دیگر مانند آتش نشانی و حفاظت از اجزا مهم در وسایل نقلیه باز کند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین